22 december 2023

Atlantikwall in Zuid-Holland

De Atlantikwall is een duizenden kilometers lange verdedigingslinie van bunkers en versperringen uit de Tweede Wereldoorlog. De linie werd aangelegd om de door Duitsland bezette westkust van de Noordkaap tot de Pyreneeën tegen een geallieerde invasie te beschermen. Binnen deze verdedigingslinie was Zuid-Holland van strategisch belang vanwege de havens van Rotterdam, het Duitse bestuursapparaat in Den Haag en de goede infrastructuur in het achterland. De hele provincie kwam vol te staan met duizenden verdedigingswerken. De kuststrook werd verboden gebied en in bijna alle dorpen en steden verschenen Duitse militairen in het straatbeeld. De bevolking leed zwaar onder hun aanwezigheid. Vanwege de bunkerbouw en vrij schootsveld werden talloze gebouwen gesloopt en natuur verwoest. Ook werden vanaf 1944 grote stukken land onder water gezet. Tienduizenden mensen verloren hun thuis.

Pop-up kaartexpositie

Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn er net zoveel kaarten van de Atlantikwall getekend als dat er bunkers zijn gebouwd. Slechts een fractie ervan is bewaard gebleven, maar deze bieden ons een schat aan historische informatie. In de grote aangebouwde garage van de Seyss-Inquart bunker in Wassenaar is een pop-up expositie met reproducties van uniek kaartmateriaal dat door de Duitse krijgsmacht is gebruikt voor de planning en aanleg van de bunkerlinie. De openingstijden zijn van 10:00 uur tot 16:00 uur op drie zondagen: 21 januari, 18 februari en 17 maart 2024. Je kunt niet alleen de meest bijzondere exemplaren tot in detail bekijken, maar ook het verhaal achter elke kaart beluisteren met een handige audiogids. Zo vertelt elke kaart je in een notendop meer over de aanwezigheid van bunkers, Duitse troepen en wapens langs de kust van Zuid-Holland, en in het bijzonder Den Haag. Daarnaast zijn er tal van foto’s uit de bezettingstijd te zien. Op 21 januari 2024 kun je vanaf 13.00 uur ook het boek ‘Atlantikwall in kaart’ door beide auteurs (Jeroen Rijpsma en Arthur van Beveren) laten signeren waar je bij aankoop 6 mooie folders met fietsroutes langs sporen van de oorlog cadeau krijgt. De enorme Seyss-Inquartbunker zelf is deze winter niet te bezoeken, maar je kunt wel met een digitaal of fysiek begeleide tour over het terrein lopen.

Bezoekadres: Clingendael Estate, Wassenaar.
Route: entree via kruising Van Brienenlaan in Wassenaar en Thérèse Schwartzestraat in Den Haag

Entreeprijzen
Volwassenen: €8,00 en Kinderen tot 12 jaar: € 2,00

Er is een mogelijkheid om te pinnen. Men hoeft niet vooraf te reserveren.

Let op: Het is alleen mogelijk om fietsen op het terrein te stallen. Voertuigen kunnen in de omgeving worden geparkeerd.
Graag tot zondag!