Eerste rondleiding voor mensen met een visuele beperking in het Atlantikwallmuseum Scheveningen

26 september 2022

Afgelopen zaterdag 17 september was een speciale dag voor de vrijwilligers van het Atlantikwallmuseum Scheveningen.
Er stond voor deze dag een rondleiding op het programma voor mensen met een visuele beperking.

Groepsfoto

Het idee voor deze rondleiding is gekomen van mevr. Van der Boom die op een dag met man en beiden slechtziend aan het wandelen waren langs het pad waar het Atlantikwallmuseum is gevestigd. Mevr. Van den Boom liep tegen het tafeltje aan wat voor de bunker stond en zo raakten zij in gesprek met een vrijwilliger van het Atlantikwallmuseum. Beiden raakten zo enthousiast van deze ontmoeting dat zij later contact hebben opgenomen met het museum met de vraag of er een mogelijkheid zou zijn voor een speciale rondleiding voor mensen met een visuele beperking. Met deze vraag werd het idee geboren om een dergelijke rondleiding te organiseren. Mevr. van den Boom is actief lid van Running Blind, een initiatief voor mensen met een visuele beperking en sinds 2020 actief bij Haag Atletiek waar ook twee van onze vrijwilligers actief zijn.

De voorbereiding van een dergelijke rondleiding vergt nogal wat voorbereiding. Via het netwerk van een van onze vrijwilligers heeft dhr. Jan van Asten aangegeven ons te willen helpen. Jan van Asten is al 30 jaar actief als voorzitter van ALV Haag88, een vereniging voor sporters met een lichamelijke beperking. Jan van Asten is hiervoor onderscheiden als lid in de Orde van Oranje Nassau. Op 4 september heeft Jan van Asten samen met een aantal vrijwilligers een proefrondleiding gedaan waarbij alle do`s en dont`s zijn doorgenomen. Hoe geef je een rondleiding door een ruimte met veel krappe doorgangen, op en afstapjes en op welke manier laat je mensen met een visuele beperking hetzelfde ervaren als mensen zonder een visuele beperking. De gidsen hebben een speciaal hiervoor geschreven instructie gekregen zoals het op tijd aangeven van een verlaagde deuropening of een afstapje. Daarbij zijn ook een aantal items van de collectie uit de vitrine gehaald zodat de bezoekers met hun handen de items konden bekijken.

Groepsfoto

Op 17 september is het dan zover. Een groep van 26 mensen met visuele beperking zouden een speciale rondleiding krijgen door de bunker. De rondleidingen werden verdeeld in groepjes van 6 met begeleiders waarbij iedereen ook de tijd zou krijgen om vragen te stellen en de items uit de collectie met hun handen zouden kunnen ``bekijken``. De rondleidingen duurden ongeveer anderhalf uur en de reacties achteraf waren zeer positief. De deelnemers hebben de rondleiding als zeer leerzaam en interessant ervaren. Al met al een bijzonder geslaagde dag voor zowel de deelnemers als de vrijwilligers.

Eerste rondleiding voor mensen met visuele beperking

Wil je zelf een kijkje komen nemen? Het Atlantikwallmuseum locatie Badhuisweg is tot en met eind oktober iedere zondag geopend van 10:00 tot 16:00 uur. De locatie Kijkduin is iedere eerste zondag van de maand open (dus aanstaande zondag voor de laatste keer dit seizoen) van 10:00 tot 16:00 uur. Informatie over prijzen en voortijdig reserveren kan je vinden op onze website www.atlantikwallmuseum.nl.