Nieuwe aanwinst in de collectie: De Panzerfaust 60

10 augustus 2018

Vol trots presenteren we een nieuw object in onze collectie: een originele Panzerfaust type 60. De Panzerfaust is via een 3-partijen ruil met het Oorlogsmuseum Overloon bij ons terechtgekomen en is vanaf aanstaande zondag te bezichtigen in ons museum aan de Badhuisweg.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog hadden de Duitse strijdkrachten behoefte aan een goedkoop, makkelijk te produceren antitankwapen. In 1942 werd daarom begonnen met het ontwerpen van de Panzerfaust. Het idee was, om een soort ‘wegwerp’-wapen te maken, makkelijk in gebruik. In essentie is het een holle metalen buis met een kleine lading explosieven. Als die tot ontploffing worden gebracht door de trekker over te halen, drijft dat een van voren op de buis geplaatste granaat met holle lading aan. Die granaat moet de tank vernielen.

Panzerfasut 60

Omdat de buis aan beide kanten open is, blaast de explosie twee kanten op. Van voren stuwt het de granaat weg. Van achteren slaat er een grote vlam uit. Daarom droeg het wapen vaak de waarschuwing: “Achtung! Feuerstrahl!” (Pas op! Vuurstraal!). Hoewel dat gevaarlijk kan zijn, had het ook een voordeel: omdat de explosie niet werd tegengehouden, had de gebruiker weinig last van de klap, oftewel de terugslag. De Panzerfaust wordt daarom een ‘terugslagloos wapen’ genoemd.

Het wapen werd snel verder ontwikkeld. De eerste versie was de Panzerfaust 30, daarna werden de Panzerfaust 60, 100 en in 1945 de 150 ontworpen. Het getal achter de naam gaf de afstand aan die het wapen kon bereiken: de Panzerfaust 60, die vanaf nu te zien is in ons museum, kon bijvoorbeeld elke tank binnen 60 meter vernietigen. Zoals gezegd was de Panzerfaust behalve vernietigend ook simpel: vergelijkbare antitankwapens waren veel ingewikkelder, zoals de Britse PIAT en de Amerikaanse Bazooka. Een nieuwe ontwikkeling van het wapen, de Panzerfaust 3, is nog steeds in gebruik.

Wil je van dichtbij zien hoe groot een wapen dat een tank kapot kan maken eigenlijk is? Of zien waar die vuurstraal nu precies vandaan kwam? Kom dan zondag naar ons museum aan de Badhuisweg!

Nieuwe Aanwinst

provincie-zuid-holland.png