Nieuwe Telefooncentrale

7 augustus 2019

Als museum zijn we trots op alle items die we in onze collectie hebben. Sinds kort hebben wij een bijzonder en puntgaaf exemplaar van een telefooncentrale aan de collectie toegevoegd.

De centrale die we hadden staan is na de oorlog aangetroffen in een bunker, half in het water staand en dus redelijk aangetast. Zelfs in de staat waarin de centrale verkeerde was hij zeldzaam. Een aantal leden van de Stichting Atlantikwall Museum Den Haag zijn ondertussen wel uit blijven kijken naar een nog beter exemplaar en die is gevonden!

Via een contact op een militariabeurs werd een van onze leden geattendeerd op een exemplaar dat onaangetast en dus ook bruikbaar op de markt was. Het vinden van een centrale in zo een goede staat is al uniek, het verhaal erachter is nog unieker.

De vorige eigenaar heeft de centrale in zijn werkkamer geïnstalleerd. In elke andere kamer van het huis hing een bunkertelefoon en op deze manier kon hij contact houden met zijn vrouw, hij belde haar gewoon op via de centrale. Na het overlijden van deze man heeft zijn weduwe zijn verzameling te koop aangeboden, inclusief de telefooncentrale.

Na de aankoop moest de centrale nog wel even naar de bunker worden gebracht. Daar is de centrale door een aantal sterke vrijwilligers naar zijn plek gebracht. De centrale weegt maarliefst 150 kilo dus het was nog een hele uitdaging om hem naar binnen te krijgen. De centrale hangt dus in de display met allerlei andere originele items en is zeer zeker een bezichtiging waard.

Wil je ook komen kijken check dan de openingstijden op onze website.

Tot dan!

Nieuwe Telefooncentrale