ZDF en Atlantikwall Museum Den Haag slaan handen ineen voor documentaire Böse Bauten

2 oktober 2018

Afgelopen zomer werden we benaderd door de Duitse ZDF voor de opnames van een speciale documentaire. Na enig overleg en planning met de betrokkenen ontvingen we de ZDF crew in augustus. En zo begon een intensief en spannend weekendje filmen op verschillende locaties van Kijkduin tot Scheveningen.

Böse Bauten is een ZDF-documentaireserie over de bouwkundige erfenissen uit het nazi-tijdperk. Auteur Kathrin Beck en haar team ontvingen dit jaar nog de ‘Duitse prijs voor monumentenbescherming’ voor de vierde aflevering over beladen nazi gebouwen in West-Duitsland. Een journalistieke prijs dat is uitgereikt door het Duitse nationale comité voor de bescherming van historische monumenten, en is de hoogste onderscheiding op dit gebied in Duitsland.

De hoofdvraag van de serie luidt; moeten gebouwen uit een beladen tijdperk uit de Europese geschiedenis worden gesloopt, herbruikt of als monument worden erkend en beschermd? Hoe staat het met deze gebouwen vandaag? Vanuit deze vraag werpt de serie een blik naar de huidige functie en betekenis van bouwwerken uit de Tweede Wereldoorlog en laat men zien hoe er vandaag de dag in Europa ermee om wordt gegaan.

Den Haag kent vele bunkers (overblijfselen van de Atlantikwall) en oorlogsmonumenten. Van musea en vleermuisbunkers, tot exhibitieruimten of een stijlvolle woning, nergens als in onze stad is er zoveel en zo goed nagedacht over het voortbestaan of de herbestemming van dit soort bouwwerken. Met behulp van de stichting bezochten we een aantal van deze bijzondere constructies in en rondom Den Haag en werden deze verfilmd voor de vijfde aflevering van de prijswinnende Duitse documentaireserie Böse Bauten.

We zijn trots op het eindresultaat! De documentaire (die in 3 verschillende lengtes uitgezonden wordt) was afgelopen zondag al te streamen op de website van de ZDF. A.s woensdag 3 oktober wordt er een langere aflevering van 45 minuten uitgezonden door ZDFinfo. De 60 minuten durende film wordt later dit jaar uitgezonden door de Duitse zender Phoenix. Allen te streamen vanuit Nederland. Al met al kijken we terug op een zeer positieve samenwerking waarbij we vooral ons netwerk willen bedanken voor hun tijd en inzet om dit met ons mogelijk te maken. Voor wie de docu gemist heeft, je kunt het hier bekijken!

Samenwerking ZDF