Schenking met een bijzonder verhaal

15 maart 2024

Kortgeleden heeft het Atlantikwallmuseum een wel heel bijzondere schenking mogen ontvangen met een bijzonder verhaal.

Dit verhaal gaat over de heer Bolk (sr) die in de Tweede Wereldoorlog als jonge man te werk werd gesteld op een boerderij in Beek, dat ligt bij Didam in de Achterhoek. Op deze boerderij stond Duits afweergeschut dat in de avond naar buiten werd gereden om geallieerde vliegtuigen te onderscheppen die onderweg waren om Duitse steden te bombarderen. Overdag stond het afweergeschut binnen zodat de laagvliegende geallieerde jagers deze niet konden vinden, een tactiek die vaker door de Duitsers werd toegepast.

Op een dag zag deze jongeman zijn kans en nam een aantal spullen mee van de soldaten die op de boerderij waren gelegerd, waaronder een schoonmaakset dat werd gebruikt voor de Mauser K98. Deze spullen zijn altijd bewaard gebleven en zijn door de heer Bolk aan zijn zoon Rob gegeven die ze altijd heeft bewaard.

Hij vertelde daarbij ook dat zijn vader onder de indruk was van de geallieerde jagers en dat hij na de oorlog zelf piloot is geworden bij de Nederlandse Marine. Rob Bolk heeft na een bezoek en rondleiding door ons museum, besloten de schoonmaakset te schenken aan het Atlantikwallmuseum Den Haag waar het vanaf dit jaar te zien zal zijn.

schenking