De verhuizing van de Duitse watertank

23 januari 2019

Wie ons museum aan de Badhuisweg in Scheveningen heeft bezocht, heeft vast wel de Duitse ‘Wasserbehälter’ gezien. Deze originele Duitse watertank kochten we ongeveer 10 jaar geleden van een Westlandse boer. De boer gebruikte de tank voor het opslaan van diesel. Dat mocht niet meer vanwege milieu-eisen waardoor hij de tank besloot te verkopen aan de stichting. Na aankoop belandde het bij de commandobunker in Scheveningen. Daar stond het helaas niet op een historisch correcte plek.

Watertank

Deze watertanks werden gebruikt als drinkwateropslag. Ze werden in speciale waterbergplaatsen of bunkers gebouwd om ze te beschermen tegen een mogelijke aanval en zodoende om de manschappen in noodsituaties of tijdens gevechtshandelingen toch van drinkwater te kunnen voorzien. Vaak was er ook een waterput aanwezig om het water omhoog te pompen en na een kleine zuivering in de watertank te bewaren.

Watertank

In 2015 hebben we tijdens renovatiewerkzaamheden in Kijkduin een gemetselde waterbergplaats aan het gangenstelsel gekoppeld. In deze waterbergplaats stonden twee soortgelijke watertanks boven elkaar. Na de bevrijding werden deze verwijderd en werd de bunker dichtgestort.

Bij het begaanbaar maken van de waterbergplaats was het altijd onze wens om de watertank van Scheveningen te verplaatsen naar het bunkercomplex in Kijkduin. Afgelopen maanden hebben we achter de schermen gekeken, gemeten en nagedacht hoe we dit zo goed mogelijk konden realiseren. Een bijzondere klus met de nodige haken en ogen! Want hoe krijg je binnen een dag een watertank van ruim 150 kilo in een bunker waarvan de vloer ca. 4 meter onder het maaiveld ligt? Daarbij moest de watertank door een krappe ingang naar binnen worden gebracht zonder dat we 100% wisten hoe de situatie onder de grond was.

Watertank

Uiteindelijk is het ons gelukt! Samen met de vrijwilligers hebben we de waterbergplaats ontdaan van alle resterende zand en hebben de watertank met succes naar binnen kunnen brengen. De bergplaats is daarna aan de buitenzijde permanent afgedicht. De functie van de waterbergplaats is nu veel zichtbaarder. Al met al was het een onvergetelijke ervaring met weer nieuwe bodemvondsten!

Watertank

Tijdens de winterperiode is het museum gesloten. Dan staan we niet stil, want de komende tijd gaan we hard aan de slag met het uitwerken van kersverse ideeën voor het nieuwe seizoen in maart 2019. Wil je op hoogte blijven van onze activiteiten tijdens de winterstop? Houd dan onze Facebookpagina en website goed in de gaten!

Verhuizing Watertank